بررسی لکسوس RX مدل ۲۰۲۵: تجملی ظریف که به درستی انجام شده است

1

لکسوس جایگاه جالبی در بازار خودروهای لوکس دارد. این برند به اندازه‌ی رقبای آلمانی خود پرستیژ ندارد، که این بیشتر به خاطر ریشه‌های تویوتایی آن است. اما همین ریشه‌ها لکسوس را برای نوع خاصی از خریداران جذاب می‌کند؛ افرادی که سادگی در عملکرد و قابلیت اطمینان را به جای عملکرد مطلق یا فناوری پیشرفته ترجیح می‌دهند. لکسوس RX به خوبی این ایده‌آل‌ها را منعکس می‌کند.

لکسوس RX اساساً نسخه‌ای ارتقا یافته از تویوتا RAV4 است، چه خوب باشد چه بد. این خودرو از همان پلتفرم استفاده می‌کند و در مدل هیبریدی شارژی که ما آزمایش کردیم، همان پیشرانه‌ای را دارد که در مدل RAV4 پلاگین هیبرید یافت می‌شود، البته با ۳۰۴ اسب بخار قدرت به جای ۳۰۲. این یعنی شما تمام قابلیت اطمینان محبوب‌ترین کراس‌اوور آمریکا را در بدنه‌ای زیباتر دریافت می‌کنید.

مشخصات سریع لکسوس +RX450h پلاگین هیبرید ۲۰۲۵

  • موتور: ۲.۵ لیتری چهار سیلندر هیبریدی پلاگین
  • گیربکس: متغیر پیوسته (CVT)
  • قدرت خروجی: ۳۰۴ اسب بخار / ۱۶۸ پوند فوت گشتاور
  • شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: حدود ۶.۲ ثانیه
  • قیمت پایه / قیمت نمونه‌ی آزمایش شده: ۷۲,۶۱۰ دلار / ۷۲,۶۱۰ دلار

البته این بهبودها هزینه دارد. ارزان‌ترین نسخه‌ی پلاگین هیبرید RX تقریباً ۲۰,۰۰۰ دلار گران‌تر از ارزان‌ترین مدل پلاگین هیبریدی RAV4 است. اما این هزینه در جای درستی خرج شده است. تا زمانی که از مدل‌های اسپرت F Sport دوری کنید، RX تجربه‌ی رانندگی نرمی ارائه می‌دهد که به راحتی روی اکثر سطوح حرکت می‌کند بدون اینکه فضای کابین را دچار اختلال کند.

داخل کابین طراحی مناسبی دارد که بیشتر روی کارایی تمرکز دارد تا زیبایی محض. از نظر زیبایی به اندازه‌ی مدل‌های جدید بی‌ام‌و یا مرسدس بنز چشمگیر نیست، زیرا دکمه‌های فیزیکی بیشتری دارد و نمایشگرهای لمسی آن کمتر است. اما من این طراحی را ترجیح می‌دهم. داشتن دکمه‌های واقعی برای عملکردهای مهم بسیار بهتر از این است که مجبور شوید چشم از جاده بردارید و در صفحه لمسی دنبال تنظیمات بگردید.

البته، بیشتر کنترل‌های مربوط به سیستم تهویه به پایین صفحه نمایش ۱۴ اینچی اطلاعات سرگرمی منتقل شده‌اند، اما خوشبختانه هنوز دکمه‌های فیزیکی برای تنظیم دما و حجم صدا وجود دارند. کنترل‌های روی فرمان هم دکمه‌های واقعی هستند، که جای خوشحالی دارد، اما دو پد لمسی در دو طرف فرمان بدون برچسب هستند. قرار دادن انگشت روی هر یک از آن‌ها عملکرد مربوطه را روی نمایشگر سربالا فعال می‌کند و نقشه‌ای کوچک از عملکرد هر دکمه نمایش می‌دهد. چرا لکسوس به‌جای این کار، به‌سادگی دکمه‌ها را برچسب‌گذاری نکرده، مشخص نیست. اما حداقل هنوز دکمه‌های واقعی روی فرمان وجود دارند.

2025 Lexus RX

مزایا: طراحی شیک، کابین راحت، سواری نرم

باقی کابین تقریباً بی‌نقص است. صندلی راننده بسیار قابل تنظیم است، بنابراین افراد با انواع فرم‌های بدنی می‌توانند به راحتی موقعیت ایده‌آل خود را پیدا کنند. صفحه کیلومتر دیجیتال خوانایی بالایی دارد و تمام اطلاعات لازم را نمایش می‌دهد، از جمله محدوده حرکتی خودرو در حالت تمام برقی برای مدل پلاگین هیبرید ما.

فرمان نرم و سبک است، درست مانند پدال‌های ترمز و گاز. فضای کافی برای نشستن راحت بزرگسالان در صندلی عقب وجود دارد و همچنان فضای مناسبی برای بار باقی می‌ماند. تجربه‌ی رانندگی در مجموع کاملاً مطلوب است. هیجان‌انگیز نیست، اما چنین انتظاری هم ندارم. اگر در یک کراس‌اوور به دنبال هیجان رانندگی هستید، یک بی‌ام‌و بخرید. یا بهتر از آن، اصلاً کراس‌اوور نخرید!

البته، با وجود اینکه RX یک خودروی خوشایند است، سیستم پلاگین هیبرید آن کمی جای پیشرفت دارد. شتاب آن کافی است و به لطف سه موتور الکتریکی، در شروع حرکت نیروی گشتاور خوبی ارائه می‌دهد. لکسوس زمان رسمی صفر تا صد را اعلام نکرده، اما انتظار می‌رود حدود ۶.۵ ثانیه باشد—که برای این کلاس خودرویی کاملاً منطقی است. اما موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی صدای زیادی تولید می‌کند و هر بار که گاز می‌دهید، این صدا به کابین نفوذ می‌کند. این پر سر و صداترین و غیر لوکس‌ترین بخش این خودرو است، و حتی بعد از یک هفته رانندگی، کنار آمدن با آن برایم دشوار بود.

2025 Lexus RX

معایب: پیشرانه‌ی پر سروصدا و نه چندان لوکس، کنترل‌های بیش از حد لمسی

برخی افراد ممکن است این میزان صدا را نادیده بگیرند، به‌خصوص اگر با ملایمت گاز بدهند و دور موتور را پایین نگه دارند. سیستم انتقال قدرت به خوبی عمل می‌کند و هنگام رانندگی در بزرگراه، موتور را در حالت آرام نگه می‌دارد. اما من جزو آن دسته از رانندگانی هستم که دوست دارند سریع به حداکثر سرعت مجاز برسند، و این یعنی صدای نامطلوب زیادی را در دور موتور ثابت تجربه خواهم کرد.

مصرف سوخت RX450h+ در طول آزمایش ما واقعاً عالی بود. یک باتری ۱۸.۱ کیلووات‌ساعتی در کابین تعبیه شده که امکان پیمایش تا ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) را در حالت تمام برقی فراهم می‌کند—بیش از حد نیاز برای رفت‌وآمدهای روزانه‌ی شهری. حتی بعد از اتمام شارژ باتری، ما توانستیم در حالت هیبریدی به مصرف ۳۳ مایل بر گالن (حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) دست پیدا کنیم، که برای یک SUV مجهز به امکانات لوکس، عملکرد بسیار خوبی است.

اگر به شارژ خانگی دسترسی داشته باشید، این مدل پلاگین هیبرید و قابلیت رانندگی تمام برقی آن وسوسه‌انگیز است. اما قیمت آن به شدت بالاست. RX450h+ گران‌ترین نسخه‌ی هیبریدی RX است و قیمت آن از ۷۲,۶۱۰ دلار (شامل هزینه‌ی حمل) آغاز می‌شود. این یعنی بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار گران‌تر از ارزان‌ترین مدل هیبریدی RX، یعنی RX350h. این مدل از همان پیشرانه بهره می‌برد، اما فاقد باتری داخلی است (و به‌تبع آن، محدوده‌ی حرکتی برقی ندارد). توان آن حدود ۵۰ اسب بخار کمتر است، اما از نظر ارزش خرید، گزینه‌ی بسیار بهتری به نظر می‌رسد.

2025 Lexus RX

نسخه‌ی پایه‌ی RX هیبرید همچنین نماینده‌ی بهتری از فلسفه‌ی کلی این مدل است. لکسوس هیچ‌وقت به دنبال ارائه‌ی جدیدترین فناوری‌ها یا بهترین هندلینگ نبوده است. در عوض، این برند همیشه ریشه‌های کاربردی خود را حفظ کرده و حمل‌ونقل قابل اطمینان، مفید و کارآمدی را ارائه داده که می‌توان ساعت‌ها در آن احساس راحتی کرد. در بازه‌ی ۵۰ تا ۵۵ هزار دلار، این خودرو ارزش بالایی دارد. اما با قیمت ۷۰ هزار دلار، سخت است که گزینه‌هایی مانند لکسوس GX را که فضای بیشتر و قابلیت‌های بهتری دارند، در نظر نگیرید.

نتیجه‌گیری:

RX همه‌چیز را به‌خوبی انجام می‌دهد، بدون تکیه بر ترفندهای بازاریابی. مدل پلاگین هیبرید می‌تواند انتخاب جذابی باشد، اما با توجه به قیمت بالای آن، خرید آن فقط در شرایط خاص توجیه‌پذیر است. بهتر است به سراغ مدل پایه بروید—هم مقرون‌به‌صرفه‌تر است و هم شما را راضی خواهد کرد.

دسته بندی: خبر برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *